2009. december 8., kedd

Beindult a mézeskalácsgyár


Most sebtiben csak egy fotómontázst teszek fel, később jövök még újabb képekkel.
A tészta receptje a jól ismert :
76 dkg liszt
34 dkg porcukor
4 egész tojás
6 evőkanál méz (vegyes virágméz)
1,5 teáskanál szódabikarbóna
0,5 csomag mézesfűszer
5 dkg margarin

A száraz hozzávalókat egy nagy tálba szitálom, így egyenletesebb és levegősebb lesz.
A margarint és a mézet vízfürdőben meglangyosítom,a tojásokat egyenletesre kavarom.
Ezután összekeverem, összegyúrom, ami elég hamar megy, nem kell órákig bűvölgetni, hogy összeálljon. Ezután én egy zacskóba teszem a tésztát, és a hütöben pihentetem, minimum 4 órát. Egyébként elég sokáig eláll így, kb. 1-2 napot szoktam pihentetni, mert így jobban összeérik, és szebbre is sül.
Ezután liszttel átgyúrva már lehet is nyújtani (kb.3 mm),szaggatni,sütni.

Egyébként a trükk mázban van.
Én már régóta sütök mézest, de az elején sokszor elment a kedvem a máz miatt.
Próbáltam kutakodni, kézműves vásárokon kiszedni a műhely titkokat a mézeskalácsosokból nem sok sikerrel. Mindenki az 1 tojás fehérje, 12 dkg porcukor receptet ajánlotta, és keverd addig míg le nem szakad a kezed.
Ha elértem a kívánt állagot, akkor meg zacskóba töltve a kezem melegétől úgy megfolyósodott, hogy szanaszét mászkált a máz a kalácson.
De nem adtam fel. Bevallom nem csak rajtam múlott. Pár éve találkoztam egy tündéri mézeskalácsos nénivel, aki gyönyörű mézeseket készít. Ő árulta el, hogy 1 evőkanál átszitált rizslisztet kever a mázba, ami összetartja, és egyenletessé teszi a máz folyását.
Én étkezési keményítőt használok.
1 tojás fehérjét 1 csipet sóval üvegtálban kis kézi habverővel keményre verek, (az üvegtálban nem folyósodik vissza a felvert tojás, a só tartást ad neki)és a kétszer átszitált porcukrot evőkanállal adagolom hozzá (kanalanként jól elkeverem). Itt már fakanállal dolgozom. Kb. 5 evőkanál porcukor hozzáadása után, 1 evőkanál étkezési keményítő jön (max.1 ek. keményítőt szabad hozzáadni, különben száradás után letörik a máz a kalácsról), majd 1 mokkáskanálnyi citromlé (szigorúan gyümölcsből). A citromlétől szép fényes lesz a máz, és hamarabb is szárad. Pontos recept nincs, de én kb. 18-20 dkg-nyi porcukrot használok fel egy közepes tojáshoz.
Ekkor nylonzacskóba töltöm, sarkára pici lyuk és már is lehet rajzolni.
A kontúrvonalak megrajzolása után érdemes egy kicsit száradni hagyni, és utána díszíteni tovább pl. pöttyökkel, mert így nem folyik össze a minta. Ha még fátyolozni is szeretnénk(kitölteni habbal bizonyos részeket), akkor a kész mázból vegyünk ki egy kis bögrébe 1 ek.-nyi habot, tegyünk hozzá pár csepp vizet, jól keverjük össze, és a megszáradt, kontúrozott részeket egy vékony ecsettel töltsük ki. Úgy működik mint az üvegfestés.
Extraként, ha színes cukorgyönggyel szeretném díszíteni, az egy csipesszel teszem a kívánt helyre, még a friss mázra, és egy picit bele is nyomom, így biztosan a helyén marad.
Egyébként csak a karácsonyi mézeshez használok ezüst színű cukrászati cukorgyöngyöt, bábonként 1 db-ot, mert jobban szeretem természetes mivoltában a mézszínű kalácsot a hófehér habbal.

3 megjegyzés:

  1. Nagyon szépek a mézeseid, én idén készítettem először, próbáltam díszíteni is.

    VálaszTörlés
  2. Igazán profi munka! Annyira szépek lettek.

    VálaszTörlés
  3. Nagyon szépen köszönöm, hogy közzé tetted ezt a szuper receptet:))

    VálaszTörlés